no copi

среда, 9 февраля 2011 г.

* Святитель Иоанн Златоуст архиепископ Константинопольский *

Вселенский святитель Иоанн Златоуст
Святитель Иоанн Златоуст 
архиепископ Константинопольский
Святитель Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский (407 г.).
Святителя Иоанна Златоустого, архиеп. Константинопольского
*** Святителя Иоанна Златоустого, архиепископа Константинопольского (407).
Свт. Иоанна Златоустого, архиеп. Константинопольского (407).
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
*
Память 13/26 ноября, 30 января/12 февраля (Собор вселенских учителей и святителей Василия Великого, Григория Богослова, Иоанна Златоустого), 
14/27 сентября (преставление) и 
27 января/9 февраля (перенесение мощей)
*
*

Святитель Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский (407 г.).
Иоа́нн Златоу́ст (греч. Ιωάννης ο Χρυσόστομος;
ок. 347 — 14 сентября 407) — архиепископ Константинопольский, богослов, почитается как один из трёх Вселенских святителей и учителей вместе со святителями Василием Великим и Григорием Богословом.

http://www.eph.md/print.php?id=2646
*




Житие святого отца нашего Иоанна Златоустого, патриарха Константинопольского
*
http://www.kotlovka.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1139
*

Иоанн Златоуст, икона, Византия, кон. 14 - нач. 15 вв. 
*
Святитель Иоанн Златоуст

9-го февр. и 26-го ноября по соврем.кал. (27 янв. и 13 нояб. по цер.кал.)

Святой Иоанн Златоуст (347–407 г.) происходил из знатной антиохийской семьи. Лишившись в детстве отца, он был тщательно воспитан своей матерью Анфусой, превосходной женщиной и образцовой христианкой. Потом он учился у знаменитого языческого оратора Ливания. Имея от природы блестящие дарования, он тщательно развил их основательным и глубоким образованием (библейским в соединении с классическим). Когда спросили у Ливания, кого он считал достойным себе преемником, он с грустью ответил: “Конечно Иоанна, если бы не отняли его у нас христиане,” а о матери его так выразился: “Какие бывают достойные женщины у этих христиан!”
После окончания образования Иоанн вступил в должность адвоката и прославился своим красноречием. Но вскоре мирская жизнь прискучила ему. Приняв, по обычаю того времени, крещение уже в годах мужества, он хотел удалиться в пустыню и остался единственно по просьбе матери. Между тем о необыкновенных дарованиях Иоанна узнал Мелетий, епископ антиохийский, и записал его в число клира. В это время Иоанн усиленно занимался изучением Священного Писания и других наук, относящихся к богословию.
После кончины матери, он исполнил свое давнее желание: четыре года жил в уединенной обители, а два года в совершенном уединении в одной пещере. Расстройство здоровья побудило его возвратиться в Антиохию. Здесь он принял сан диакона и затем священника. 12 лет священства в Антиохии были самым счастливым временем в его жизни. Он неутомимо проповедовал и принимал самое живое участие в радостях и скорбях антиохийской паствы. Проповеди его часто прерывались рукоплесканиями. Иоанн останавливал слушателей, говоря: “Что мне в ваших рукоплесканиях? — Исправление жизни и обращение к Богу — вот лучшая мне похвала от вас.” Особенно прославился он своими словами по случаю бедствий, угрожавших антиохийцам за низвержение императорских статуй.
В скором времени во всем христианском мире уже гремела слава святого Иоанна, как Златоуста (название, данное ему одной простой женщиной во всеуслышание в храме, в порыве восторга от его слова). Поэтому, когда после смерти епископа Нектария, преемника св. Григория Богослова, стала свободной кафедра константинопольского архиепископа, император Аркадий (395-408 г.) пожелал, чтобы она предоставлена была Златоусту.
Первое время святительства было очень утешительно для Иоанна, и он со всем усердием предался заботам об искоренении остатков арианства, примирении враждовавших епископов, исправлении духовенства и всей паствы. Но эта энергичная деятельность восстановила против него много врагов, во главе которых открыто встала императрица Евдоксия, женщина крайне суетная и властолюбивая.
Евдоксия привлекла на свою сторону александрийского архиепископа Феофила, около которого объединились недовольные Иоанном епископы. Эти епископы составили собор (в местечке Дуб, близ Константинополя) и осудили Иоанна на лишение кафедры и изгнание. “Церковь Иисуса Христа не мною началась и не мною кончится,” — сказал Иоанн своим преданным друзьям и оставил столицу. Но в ту же ночь случилось сильное землетрясение, и удары его особенно слышались во дворце. Устрашенная Евдоксия просила Златоуста поскорее возвратиться. Прошло два месяца, Евдоксия снова предалась своим страстям и порокам, и Иоанн снова выступил со словом обличения. На этот раз Иоанн был осужден уже заочно и отправлен в ссылку.
Около трех лет Иоанн прожил в армянском городе Кукузе, затем отправлен был далее в Пициунт (на северо-восточном берегу Черного моря, в нынешней Абхазии). Суровые воины в течение трех месяцев вели святителя пешком чрез горы и в зной, и в проливной дождь. Изнеможенный до крайности, святитель остановился в городе Команах. Здесь ночью явился ему святой мученик Василиск (мощи которого почивали в этом городе) и сказал: “Не унывай, брат Иоанн, завтра будем вместе.” Иоанн причастился святых Таин и мирно скончался со словами: “Слава Богу за все!”
В своих многочисленных беседах (до 800) святой Златоуст оставил вдохновенные объяснения (толкования) на многие книги Священного Писания и почитается Церковью очень авторитетным толкователем Библии. Он составил последование (чин) Литургии, носящей его имя, ввел в церковное употребление крестные ходы и некоторые другие благочестивые обычаи. Сверх всего этого он известен своей заботой о распространении веры Христовой. Между прочим, послал и на Русь к тогдашним скифам проповедников веры и почитается одним из ее просветителей.

http://iconsv.ru/
*

 *


Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως

Ημ. Εορτής:     13 Νοεμβρίου
Ημ. Γέννησης:     347 μ.Χ.
Ημ. Κοιμήσεως:     14 / 9 / 407
Ημ. Ανακομιδής Λειψάνων:     27 / 1


Ὁ μεγάλος αὐτὸς πατέρας καὶ διδάσκαλος τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας γεννήθηκε στὴν Ἀντιόχεια τὸ 347 μ.Χ. Πατέρας του ἦταν ὁ στρατηγὸς Σεκοῦνδος καὶ μητέρα του ἡ Ἀνθοῦσα. Γρήγορα ἔμεινε ὀρφανὸς ἀπὸ πατέρα, καὶ ἡ μητέρα του – χήρα τότε 20 ἐτῶν – τὸν ἀνέθρεψε καὶ τὸν μόρφωσε κατὰ τὸν καλύτερο χριστιανικὸ τρόπο.
Ἦταν εὐφυέστατο μυαλὸ καὶ σπούδασε πολλὲς ἐπιστῆμες στὴν Ἀντιόχεια – κοντὰ στὸν τότε διάσημο ρήτορα Λιβάνια – ἀλλὰ καὶ στὴν Ἀθήνα, μαζὶ μὲ τὸν ἀγαπημένο του φίλο Μ. Βασίλειο. Ὅταν ἀποπεράτωσε τὶς σπουδές του, ἐπανῆλθε στὴν Ἀντιόχεια καὶ ἀποσύρθηκε στὴν ἔρημο γιὰ πέντε χρόνια, ὅπου ἀσκήτευε προσευχόμενος καὶ μελετώντας τὶς Ἅγιες Γραφές.
Ἀσθένησε ὅμως καὶ ἐπέστρεψε στὴν Ἀντιόχεια, ὅπου χειροτονήθηκε διάκονος – τὸ 381, σὲ ἡλικία 34 ἐτῶν – ἀπὸ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀντιοχείας Μελέτιο. Ἀργότερα δὲ, ἀπὸ τὸν διάδοχο τοῦ Μελετίου Φλαβιανό, πρεσβύτερος σὲ ἡλικία 40 ἐτῶν.
Κατὰ τὴν ἱερατική του διακονία ἀνέπτυξε ὅλα τὰ ψυχικά του χαρίσματα, πύρινο θεῖο ζῆλο καὶ πρωτοφανὴ εὐγλωττία στὰ κηρύγματά του. Ἔσειε καὶ συγκλόνιζε τὰ πλήθη τῆς Ἀντιόχειας καὶ συγκινοῦσε τὶς ψυχές τους βαθύτατα. Ἡ φήμη του αὐτὴ ἔφτασε μέχρι τὴν βασιλεύουσα καὶ ἔτσι, τὴν 15η Δεκεμβρίου 397, μὲ κοινὴ ψῆφο βασιλιὰ Ἀρκαδίου καὶ Κλήρου, ἔγινε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, κάτι ποὺ ὁ ἴδιος δὲν ἐπεδίωξε ποτέ.
Καὶ ἀπὸ τὴν θέση αὐτὴ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἐκτὸς ἄλλων, ὑπῆρξε αὐστηρὸς ἀσκητὴς καὶ δεινὸς ἑρμηνευτὴς τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὰ πολλὰ συγγράμματά του (διασώθηκαν 804 περίπου, ὁμιλίες του).
Ἔργο ἐπίσης τοῦ Χρυσοστόμου εἶναι καὶ ἡ Θεία Λειτουργία, ποὺ τελοῦμε σχεδὸν κάθε Κυριακή, μὲ λίγες μόνο, ἀπὸ τότε μετατροπές. Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος κατὰ τὴν διάρκεια τῆς πατριαρχείας του, ὑπῆρξε ἀδυσώπητος ἐλεγκτὴς κάθε παρανομίας καὶ κακίας. Αὐτὸ ὅμως ἔγινε αἴτια νὰ δημιουργήσει φοβεροὺς ἐχθρούς, καὶ μάλιστα αὐτὴν τὴν αὐτοκράτειρα Εὐδοξία, ἐπειδὴ ἤλεγχε τὶς παρανομίες της. Αὐτὴ μάλιστα, σὲ συνεργασία μὲ τὸν τότε Πατριάρχη Ἀλεξαδρείας Θεόφιλο (ἑνὸς μοχθηροῦ καὶ ἄσεβους ἀνθρώπου), συγκάλεσε σύνοδο (παράνομη) ἀπὸ 36 ἐπισκόπους (ὅλοι τους πνευματικὰ ὕποπτοι καὶ δυσαρεστημένοι ἀπὸ τὸν Ἅγιο) στὸ χωριὸ Δρῦς τῆς Χαλκηδόνας καὶ πέτυχε τὴν καθαίρεση καὶ ἐξορία τοῦ Ἁγίου σ’ ἕνα χωριὸ τῆς Βιθυνίας. Ἡ ἀπόφαση αὐτὴ ὅμως, τόσο ἐξερέθισε τὰ πλήθη, ὥστε ἀναγκάστηκε αὐτὴ ἡ ἴδια ἡ Εὐδοξία νὰ τὸν ἀνακαλέσει ἀπὸ τὴν ἐξορία καὶ νὰ τὸν ἀποκαταστήσει στὸ θρόνο μὲ ἄλλη συνοδικὴ ἀθωωτικὴ ἀπόφαση (402).
Ἀλλὰ λίγο ἀργότερα, ἡ ἀσεβὴς αὐτὴ αὐτοκράτειρα, κατάφερε καὶ πάλι νὰ ἐξορίσει τὸν Ἅγιο (20 Ἰουνίου 404) στὴν Κουκουςὸ τῆς Ἀρμενίας καὶ ἀπὸ ἐκεῖ στὰ Κόμανα, ὅπου μετὰ ἀπὸ πολλὲς κακουχίες καὶ ἄλλες ταλαιπωρίες πέθανε τὸ 407 μ.Χ.
Ὁ Μ. Ι. Γαλανὸς στὸν Συναξαριστή του, μεταξὺ τῶν ἄλλων, ἀναφέρει γιὰ τὸν Ἱερὸ Χρυσόστομο, ὅτι ὑπῆρξε καὶ ἀναγνωρίζεται ὡς ὁ πιὸ ἄριστος καὶ δημοφιλὴς διδάσκαλος τῆς Χριστιανικῆς Ἐκκλησίας. Κανένας δὲν ἐξήγησε ὅπως αὐτός, μὲ τόσο πλοῦτο καὶ τόση σαφήνεια τὰ νοήματα τῶν θείων Γραφῶν, οὔτε δὲ ὑπῆρξε ἐφάμιλλός του στὴν ἑτοιμολογία, τὴν ἁπλότητα, ἀλλὰ καὶ στὴ φλόγα καὶ τὴν δύναμη τῆς ρητορείας. Ὑπῆρξε ρήτορας θαυμαστός, λογοτέχνης ἀπαράμιλλος, βαθύτατος καὶ διεισδυτικότατος, ψυχολόγος καὶ καταπληκτικὸς κοινωνιολόγος μὲ αἴσθημα χριστιανικῆς ἰσότητας, χωρὶς προνομιούχους, μὲ καθολικὴ ἀδελφότητα.
Ἀνήκει σ’ αὐτοὺς ποὺ φαίνονται «ὡς φωστῆρες ἐν κόσμῳ». Δηλαδὴ σὰν φωτεινὰ ἀστέρια μέσα στὸν κόσμο.
Νὰ σημειώσουμε ἐδῶ, ὅτι ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος πέθανε τὴν 14η Σεπτεμβρίου, ἀλλὰ λόγω ἑορτῆς τῆς ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ μετατέθηκε ἡ ἑορτὴ τῆς μνήμης του τὴν 13η Νοεμβρίου.
Ἐπίσης τὴν 15η Δεκεμβρίου ἑορτάζουμε τὴν χειροτονία του σὲ Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τὴν 27η Ἰανουαρίου τὴν ἀνακομιδὴ τῶν λειψάνων του, ἀλλὰ ἡ μνήμη του ἑορτάζεται καὶ τὴν 30η Ἰανουαρίου μαζὶ μὲ τὸν Μ. Βασίλειο καὶ τὸν Ἄγ. Γρηγόριο τὸν Θεολόγο.
Καὶ τέλος τὴν 26η Φεβρουαρίου ἑορτάζουμε τὴν μνήμη τῆς χειροτονίας του σὲ πρεσβύτερο.
*


 *
26 ноября
День святителя
Иоанна Златоуста
 *
*
9 февраля
Перенесение мощей святителя Иоанна Златоуста


http://www.kotlovka.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1962
*
*
Ἀνακομιδὴ Τιμίων Λειψάνων Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως 

Ὁ ἱερὸς Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐπειδὴ δὲν ἔκανε διακρίσεις ἀνάμεσα στὰ πρόσωπα στὴν ἀπόδοση τοῦ δικαίου καὶ ἔλεγχε καὶ τὴν ἴδια τὴν βασίλισσα Εὐδοξία γιὰ τὶς παρανομίες καὶ τὶς ἀδικίες της, ἐξορίσθηκε δύο φορές, ἀλλὰ καὶ πάλι ἀνακλήθηκε ἀπὸ τὴν ἐξορία. Ἐξορίστηκε ὅμως καὶ πάλι γιὰ τρίτη φορά.
Ἡ ἔκπτωση τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου ἀπὸ τὸν Πατριαρχικὸ θρόνο προκάλεσε σχίσμα μέσα στὴν Ἐκκλησία. Ὀπαδοί του, ποὺ καλοῦνταν «Ἰωαννίτες», δὲν ἀναγνώριζαν τὸν διάδοχό του, παρὰ τὶς ἐπίμονες συστάσεις νὰ ὑπακούσουν στοὺς νέους ἐκκλησιαστικοὺς ἄρχοντες καὶ νὰ διαφυλάξουν τὴν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ὁδηγήθηκε στὴν Κουκουσὸ καὶ ἀπὸ ἐκεῖ στὴν Ἀραβισσὸ καὶ ἔπειτα, στὶς 10 Ἰουνίου τοῦ ἔτους 404 μ.Χ., στὴν Πιτιούντα τοῦ Πόντου. Ἡ πορεία του μέχρι ἐκεῖ, ἦταν ὄχι μόνο περιπετειώδης, ἀλλὰ κυριολεκτικὰ μαρτυρική, γεμάτη ἀπὸ κακουχίες καὶ δεινοπαθήματα.
Ἐκεῖ λοιπόν, στὴν Πιτιούντα, ὁ ἔνσαρκος Ἄγγελος κλήθηκε ἀπὸ τὸν πάντων Δεσπότη στὶς αἰώνιες σκηνές, τὸ ἔτος 407 μ.Χ., ἐνῶ τὸ ἅγιο σκήνωμά του ἐνταφιάσθηκε στὰ Κόμανα τοῦ Πόντου μαζὶ μὲ τὰ ἅγια λείψανα τῶν Ἁγίων Μαρτύρων Βασιλίσκου καὶ Λουκιανοῦ, καθὼς εἶχε ἀποκαλυφθεῖ σὲ αὐτὸν ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς ἴδιους διὰ νυκτερινῆς ὀπτασίας, ὅταν ἀκόμη ζοῦσε.
Τὸ σχίσμα τῶν «Ἰωαννιτῶν» ἀποκαταστάθηκε μὲ τὴν ἀνακομιδὴ τῶν ἱερῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου στὴν Κωνσταντινούπολη, τὸ ἔτος 438 μ.Χ., ἐπὶ Πατριάρχου Πρόκλου. Ἡ μεταφορὰ τῶν ἱερῶν λειψάνων ἀπὸ τὰ Κόμανα συνοδεύτηκε ἀπὸ μία ἐπιστολὴ – διαταγὴ τοῦ αὐτοκράτορα Θεοδοσίου Β’, υἱοῦ τοῦ Ἀρκαδίου καὶ τῆς Εὐδοξίας, ἡ ὁποία ἔγραφε:
«Ἐπιστολὴ Βασιλέως Θεοδοσίου πρὸς τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχην, Διδάσκαλο καὶ Πνευματικὸ Πατέρα Ἰωάννη τὸν Χρυσόστομο.
Ἐπειδή, Πάτερ τίμιε, θεωρήσαμε τὸ σῶμά σου νεκρό, ὅπως συμβαίνει μὲ τὰ ἄλλα, θελήσαμε ἁπλῶς νὰ τὸ πάρουμε καὶ νὰ τὸ μεταφέρουμε πρὸς ἐμᾶς. Γι’ αὐτὸ καὶ δικαίως ἀστοχήσαμε στὸν πόθο μας.
Ἀλλὰ σὺ τουλάχιστον, Πάτερ τιμιότατε, ποὺ δίδαξες σὲ ὅλους τὴν μετάνοια, συγχώρησέ μας ποὺ σὲ παρακαλοῦμε καὶ σὰν παιδιὰ ποὺ ἀγαπᾶμε τοὺς πατέρες μας ἐπίδωσέ μας τὸν ἑαυτό σου καὶ εὔφρανε μὲ τὴν παρουσία σου αὐτοὺς ποὺ σὲ ποθοῦν»
Αὐτὴ τὴν ἐπιστολὴ τοῦ αὐτοκράτορα τὴν πῆγαν στὸν Ἅγιο καὶ τὴν τοποθέτησαν πάνω στὴν λάρνακά του. Τότε ὁ Ἅγιος ἔδωσε τὸν ἑαυτό του στοὺς ἀπεσταλμένους τοῦ αὐτοκράτορα καὶ ἔτσι αὐτοὶ μετέφεραν τὴν λάρνακα ποὺ περιεῖχε τὸ ἅγιο λείψανο στὴν Κωνσταντινούπολη, χωρὶς νὰ κοπιάσουν καθόλου. Ἡ ὑποδοχὴ τῶν ἱερῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου ὑπῆρξε παλλαϊκή. Σύσσωμος λαός, κλῆρος καὶ μοναχοί, μὲ ἐπικεφαλῆς τὸν αὐτοκράτορα, τοὺς αὐλικούς, τὴ σύγκλητο καὶ ὅλους τους ἄρχοντες, ὑποδέχθηκαν καὶ προσκύνησαν μὲ σεβασμὸ τὰ λείψανά του. Μὲ πολὺ εὐλάβεια μετέφεραν ἀρχικὰ τὴ λάρνακα στὸ ναὸ τοῦ Ἀποστόλου Θωμᾶ, στὰ Ἀμαντίου, ἔπειτα δὲ στὸ ναὸ τῆς Ἁγίας Εἰρήνης. Ἐκεῖ ἔβαλαν τὸ ἅγιο λείψανο πάνω στὸ σύνθρονο καὶ ἅπαντες ἐβόησαν: «Ἀπόλαβε τὸν θρόνο σου, Ἅγιε». Στὴ συνέχεια ἡ λάρνακα τοποθετήθηκε σὲ αὐτοκρατορικὴ ἅμαξα καὶ μεταφέρθηκε στὸ περιώνυμο ναὸ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Ἐκεῖ ἔβαλαν τὸ ἅγιο λείψανο πάνω στὴν ἱερὴ καθέδρα καὶ ἔγινε τὸ θαῦμα: ὁ Ἅγιος ἐπεφώνησε πρὸς τὸν λαὸ τὸ «Εἰρήνη πᾶσι». Ἔπειτα τὸ ἐναπέθεσαν μέσα στὸ Ἅγιο Βῆμα, κάτω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα.
Ἡ Σύναξη τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου ἐτελεῖτο στὸ πάνσεπτο ναὸ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Ἱερὰ λείψανα τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου ἀφιέρωσε διὰ χρυσοβούλλου στὴ Μονὴ Μεγίστης Λαύρας τοῦ Ἁγίου Ὄρους ὁ αὐτοκράτορας Ἰωάννης Τσιμισκὴς (969 – 976 μ.Χ.) καὶ τεμάχιο τῆς ἀριστερᾶς χειρὸς ὁ Ἀνδρόνικος ὁ Παλαιολόγος (1282 – 1328), διὰ χρυσοβούλλου, τὸν Ἰούλιο τοῦ ἔτους 1284, στὴ Μονὴ Φιλοθέου του Ἁγίου Ὅρους. Ἐπίσης, τμήματα τοῦ ἱεροῦ λειψάνου φυλάσσονται στὶς μονὲς Βατοπαιδίου, Ἰβήρων, Ἁγίου Διονυσίου καὶ Δοχειαρίου.
*
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
*

*
Святитель Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский
*
Акафист 
иже во святых отцу нашему Иоанну, архиепископу Константина града, Златоустому
Кондак 1
     Возбранный вождю Церкве Христовы, златословесный учителю Иоанне! От юности добродетельми украсився, добре потрудился еси, и за Имя Христово гонение претерпев, во изгнании житие скончал еси: сего ради на Небесех сугубо прославлен еси, мудрый чина Церковнаго устроителю. Темже и мы умиленне чтим тя зовуще:
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Икос 1
     Ангельский образ нося, во плоти аки безплотен пожил еси, Иоанне: во спасение бо братий многия труды подъемля, делы добрыми Отца Небеснаго прославил еси. Темже ти глаголем:
     Радуйся, Церкве Православныя украшение;
     Радуйся, родителей именитых чадо благословенное.
     Радуйся, еще во отрочестве от матере твоея любовию ко слову Божию напоенный;
     Радуйся, от юности разум игу Христову покоривый.
     Радуйся, Богови усердно послуживый;
     Радуйся, вселенныя учителю.
     Радуйся, христиан всех времен в молитвах наставниче;
     Радуйся, жития иноческаго в Цареграде обновителю.
     Радуйся, готфов и скифов просветителю;
     Радуйся, богоукрепленный правды ревнителю.
     Радуйся, вшедый в радость Господа твоего;
     Радуйся, усердный о нас предстателю.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 2
     Видя Христос родителей твоих Секунда и Анфусы житие чистое, благоволи я прославити, и тя, Иоанне, има во утешение дарова; да вернии, добродетели твоя поминающе, превозносят чету праведную, тя израстившую, и, той ревнующе, поют Богови: Аллилуиа.
Икос 2
     Разум учением умудривый, сердцем же во благочестии от младости воспитанный, радость и утешение был еси, Иоанне, матери твоей, егда супруга своего и дщере лишися. Темже приносим тебе хвалы сицевыя:
     Радуйся, отроком звездо благонравия;
     Радуйся, ангела хранителя увеселение.
     Радуйся, яко того николиже опечалил еси;
     Радуйся, присных любимиче.
     Радуйся, во учении преспевавый и тем мудрецы мира сего удививый;
     Радуйся, яко, еще ученик сый, Анфимиа богохульника посрамил и вразумил еси.
     Радуйся, угнетенных слезы горькия в судех узревый;
     Радуйся, от творящих беззакония уклонивыйся.
     Радуйся, пути незлобия спасительнаго взыскавый;
     Радуйся, по успении матере в пустыню заключивыйся.
     Радуйся, тамо за родители преставльшияся Богови усердно моливыйся;
     Радуйся, яко тии днесь, со Владычицею и святыми ликующе, от земнородных величаются и хвалятся.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 3
     Силы, во еже словом и делом Христу работати стяжал еси, Иоанне, аки тезоименный ти Предтеча, в пустыни. Тамо бо, постом страсти плотския умертвив, молитвою дух окрилил еси и, яко воин, противу князя власти воздушныя во вся оружия Божия облеклся еси, со упованием поя Богу крепкому: Аллилуиа.
Икос 3
     Имея власяницу и пояс усмен о чреслех, Крестителя Христова ревнителю, былием питался еси, Иоанне, в пустыни, из неяже, яко муж силы исполнь, изшел еси. Темже вопием ти:
     Радуйся, воздержанием Илии Пророку уподобивыйся;
     Радуйся, нищеты Христовы подражателю.
     Радуйся, целомудрием неможение телесе укрепивый;
     Радуйся, богомыслием уныние отгнавый.
     Радуйся, памятию всеведения Божия сердце непорочно соблюдый;
     Радуйся, бдением козни бесовския посрамивый.
     Радуйся, искушения сам победивый и иныя последи томужде научивый;
     Радуйся, в делании духовнем подвизающихся мудрый укрепителю.
     Радуйся, друга твоего Феодора от падения греховнаго удержавый;
     Радуйся, друга твоего епископа Василия во служении утвердивый.
     Радуйся, от мира изгнанным пристанища тихаго указателю;
     Радуйся, иноческаго жития защитниче.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 4
     Бурю искушений новую победил еси, Иоанне, в пещере един вселився; болезни же ради из пустыни изшед во Антиохию, от Святаго Мелетиа во диакона поставлен был еси и попечению о неимущих ревностно предался еси. Еже видяще, вернии радостно пояху Богови: Аллилуиа.
Икос 4
     Слышав от верных о тебе речи хвалебныя, святый Флавиан по достоянию благодать священства низведе на тя, Иоанне. Темже людие антнохийстии веселяхуся и, труды твоя праведно чтуще, тако тя величаху:
     Радуйся, о себе попечение всякое отвергий;
     Радуйся, убогим покрове.
     Радуйся, теплое сирым прибежище;
     Радуйся, скорбей утолителю.
     Радуйся, о людских невежествиих печальниче;
     Радуйся, девственнаго жития сладкогласный ублажателю.
     Радуйся, многи иудеи просветивый;
     Радуйся, искавшия спасения правым учением оглашавый.
     Радуйся, житием твоим сего учения не посрамивый;
     Радуйся, благочестия светильниче.
     Радуйся, Апостолом единонравниче;
     Радуйся, яко праведно дадеся ти жребий пастырскаго о душах попечения.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 5
     Боготочною кровию от вечныя смерти искупленныя соблюдая, егда сан священства приял еси, Иоанне, дело благовестника трезвяся добре сотворил еси, обличая, запрещая, умоляя со всяким долготерпением и учением и поя Богу: Аллилуиа.
Икос 5
     Видя нестроения во граде, скорбя же о сем, покоя не познал еси, Иоанне, неверныя бо благовестием оглашал еси, верныя же таинствы церковными освящая и тайнам веры уча, достойно стяжал еси имя Златая уста, слышав от всех сицевая:
     Радуйся, пастырю добрый;
     Радуйся, святым крещением многа чада Церкви Христове породивый.
     Радуйся, помазанием мира печать дара Духа Святаго тем даровавый;
     Радуйся, святейшия трапезы предстоятелю умиленный.
     Радуйся, пищею нетления чада твоя питавый;
     Радуйся, покаянием сердец очистителю.
     Радуйся, супружеств о Господе сочетателю;
     Радуйся, елеа помазанием целителю.
     Радуйся, слова Божия неложный истолкователю;
     Радуйся, ересей мощный обличителю.
     Радуйся, глубокий кладязю истиннаго богословия;
     Радуйся, яко притяжал еси паствы сердца, любве к тебе исполненная.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 6
     Проповедник покаяния наипаче явился еси, Иоанне, егда людие антиохийстии, царя подобие низвергше, гневу того достойно подпадоша. Божиим бо милосердием утешая, ко исправлению жития словесы твоими влекл еси вся, во еже сердцем чистым пети Богу: Аллилуиа.
Икос 6
     Возсия Антиохия радостию, егда по словеси твоему беззакония своя оплакавши, царево прощение получи. Обаче скорбию омрачися вскоре, с тобою разлучаема: во архиепископа бо Царюграду призван был еси, Иоанне. Темже тебе вопием:
     Радуйся, аки Исаиа, скорбьми града отеческого поболевый;
     Радуйся, аки Иеремиа, злонравие людское оплакавый.
     Радуйся, аки Иезекииль, беззаконники ко обращению призывавый;
     Радуйся, молние, гордыню низложившая.
     Радуйся, громе, беззаконно жившия устрашивый;
     Радуйся, корыстолюбия обличителю.
     Радуйся, пагубу тщеславия показавый;
     Радуйся, студнаго еллинскаго многобожия посрамителю.
     Радуйся, смятенных сердец умирителю;
     Радуйся, споспешниче епископу Флавиану, старцу праведному.
     Радуйся, со пустынножители царския приставники на милость преклонивый;
     Радуйся, Ионе, Ниневию спасшему, равный.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 7
     Хотя церковь Цареградскую, аки невесту Христову, достойно украсити, во благолепие вся привел еси, Иоанне. Всенощными бо бдении от сборищ арианских верныя отвратил еси и чин Божественныя литургии мудре устроил еси яко благовонное миро, источив молитвы, имиже назидающеся, о тебе Богови поем: Аллилуиа.
Икос 7
     Новое знамение милости Божия бысть о тебе, святителю: молитвами бо твоими вернии всех времен, Богови беседующе, во спасение умудряются. Приими убо от нас сицевыя хвалы:
     Радуйся, аки Давид, словесы молитвенными Церковь Божию обогативый;
     Радуйся, аки брат Божий Иаков, чин Божественныя литургии написавый.
     Радуйся, в томже Великому Василию подражавый;
     Радуйся, Духа Святаго приятелище.
     Радуйся, тобою бо Дух Святый написа словеса спасительная;
     Радуйся, яко молитвами твоими, от сна воставше, Отца благодарим.
     Радуйся, яко твоими словесы, ко сну грядуще, от Духа Святаго прегрешений оставления просим;
     Радуйся, яко усты твоими Сына Божия умоляем, да не в суд причастие Божественных Таин приимем.
     Радуйся, рабе Божий, уничиженныя на вечерю Христову глашаяй;
     Радуйся, проповедниче Распятаго на кресте за мирский живот и спасение.
     Радуйся, яко в слово твое, аки в ризы позлащены, тайны веры одеяшася;
     Радуйся, песнотворче и вития дивный.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 8
     Странник во юдоли земней быв, смирения, воздержания и чистоты образ показал еси, Иоанне, житием во царствующем граде: тамо бо обители иноческия обновил и создал еси, и уставы жития монашескаго дал еси девам непорочным; от нихже, аки фимиам благовонный, вознесеся Богови песнь великая: Аллилуиа.
Икос 8
     Всею душею Христови работая, человеком угождати не восхотел еси, Иоанне. Именитым бо вечери устрояти престав, убогим трапезы умножил еси, странноприимницы же и безмездныя врачебницы недужным создав, научил еси пети тебе:
     Радуйся, Николая, святителя Мирликийскаго, соревнователю;
     Радуйся, стяжавый смирением высокая.
     Радуйся, приобретый нищетою богатая;
     Радуйся, сими добродетельми иноком образ бывый.
     Радуйся, гладных питателю;
     Радуйся, аки Авраам, странныя приимавый.
     Радуйся, безприютных сирот приятелище;
     Радуйся, безпомощных старцев и стариц попечителю.
     Радуйся, избытки своя неимущим расточивый;
     Радуйся, яко коемуждо в горестех, аки ангел утешитель, являлся еси.
     Радуйся, руки богатых на благодеяния отверзавый;
     Радуйся, яко о глубине милосердия твоего Мати Божия возрадовася.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 9
     Всяк язык спасти хотя, проповедники Евангелия ко скифом, праотцем нашим, послал еси Иоанне, из Константина града, в немже храм во имя Апостола Павла создал еси готфом, да и тии, ересь ариеву отвергше, православными усты поют Богови: Аллилуиа.
Икос 9
     Витии православия к неверным послав, к церквам верных, во Асии сущим, сам подвиглся еси, Иоанне, и тыя посещая, нерадивыя обличая, усердныя же похваляя, вся смотрительне устроил еси. Темже тя славим:
     Радуйся, православия светило;
     Радуйся, пастырю добрый, о заблуждших овцах попекийся.
     Радуйся, яко в земли скифстей днесь имя твое прославляется;
     Радуйся, яко во имя твое церкви Божия зде воздвизаются.
     Радуйся, служения апостольскаго причастниче;
     Радуйся, по словеси Апостола Петра стадо Божие пасый.
     Радуйся, не нуждею, но волею и по Бозе сие посещавый;
     Радуйся, мздоимства твердый искоренителю.
     Радуйся, правил церковных нелицеприятный блюстителю;
     Радуйся, ленивыя рабы праведно изгнавый.
     Радуйся, яко во благое трудившиися от тебе похвалишася и укрепишася;
     Радуйся, Церкве испытанный управителю.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 10
     Спасению паствы твоея служити не престал еси Иоанне, от Асии в Царьград возвратився. Егда же царицы и именитых злонравное житие обличати безбоязненне начал еси, скорби многи приял еси; тобою бо обличаемии, не могуще абие яве заградити праведная уста твоя, тайно ковы деяху, во еже погубите тя, чисте Богови взывающа: Аллилуиа.
Икос 10
     Стена невинно гонимым иноком явился еси, Иоанне: сего ради яве обнажися злоба велия, юже врази на тя имеяху. Льстивый бо Феофил со царицею нечестиво на соборищи оболга и низложи тя, не помянув трудов твоих во благо отечествия. Мы же сия благодарив воспоминаем, глаголюще:
     Радуйся, дивную любовь ко отечеству земному показавый;
     Радуйся, Царяграда от варварского нашествия свободителю.
     Радуйся, Гаины, грознаго вождя готфскаго, укротителю;
     Радуйся, милостей древних, церкви царьми дарованных, охранителю.
     Радуйся, Евтропию властному убежище церковное отъяти не попускавый;
     Радуйся, последи в сем убежищи тогожде Евтропия гонима спасый.
     Радуйся, ограждения ради Нитрийских иноков неправды соборища беззаконнаго кротце претерпевый;
     Радуйся, яко слово Писания: "Любы долготерпит",— на тебе оправдася.
     Радуйся, ополчатися за тя присным воспретивый;
     Радуйся, меча противу врагов неподъемый.
     Радуйся, властем повинувыйся и сего ради волею в руки воинов нощию предавыйся;
     Радуйся, из отечествия правды ради изгнанный.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 11
     Пением радостным изменися вскоре плачь паствы твоея, доблий страдальче: во изгнание бо влекому ти, внезапу гром возгреме, молния возблиста и, ветром шумящим, земля поколебася. Яже видящи и трепещущи, царица раскаяся и честне тя возврати, смиренно вопиющи Богу: Аллилуиа.
Икос 11
     Светлую православия свещу, сугубо царица возненавиде тя вскоре, егда обличил еси ю, подобие свое близ храма поставльшую: сего ради, сторицею осужденный, в Кукузе, веси дальней и малей, заточен был еси, Иоанне. Приими убо от нас сицевыя хвалы:
     Радуйся, по слове си Иеремиину от юности ярем Божий подьемый;
     Радуйся, по глаголу Христову, руку делания на рало духовное возложивый.
     Радуйся, до конца вспять не отвративыйся;
     Радуйся, противу царицы злонравныя возгремевый.
     Радуйся, тою, аки Креститель Иродиадою, возненавиденный;
     Радуйся, от убийц незримо ангелом спасенный.
     Радуйся, в дому твоем любовию паствы твоея хранимый;
     Радуйся, клевретами неправедных судей уничиженный.
     Радуйся, в заточение со смирением безропотно шедый;
     Радуйся, верными оплаканный.
     Радуйся, за Господа распятаго изъязвленный и заушенный;
     Радуйся, яко мученицы со Предтечею на Небесех о терпении твоем ликоваху.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 12
     Благодать Божия и во изгнании соблюдаше тя, Иоанне, тамо бо, аки Павел святый во узах, финикияном и персом Евангелие возвещал еси, посланьми верныя утешая. И тако упасл еси Церковь даже до дне, воньже златая уста твоя изрекоша словеса последняя: слава Богу за вся! Душа же твоя на небеса пренесена бысть святыми ангелы, победне вопиющими: Аллилуиа.
Икос 12
     Поюще радостно, вернии пренесоша святыя мощи твоя, Иоанне, в Царьград, отнюдуже слава твоя пройде до последних земли и обыде всю вселенную, учащи всех пети тебе сице:
     Радуйся, странниче, во отечествие небесное вшедый;
     Радуйся, всех церквей молитвами напутствованный.
     Радуйся, на пути в Пифиунт дальний в Команех течение скончавый;
     Радуйся, яко кончину ти предрече священ¬номученик Василиск.
     Радуйся, от сего услышавый: "Брате, заутра купно обрящемся";
     Радуйся, Святых Тайн приятием к восхождению в рай укрепивыйся.
     Радуйся, яко душа твоя от многотруднаго телесе тихо разлучися;
     Радуйся, яко тление не прикоснуся костем твоим.
     Радуйся, яко на сих во храмех жертва безкровная днесь возносится;
     Радуйся, небесных высот обитателю, светом невечерним осиянный.
     Радуйся, яко со святыми Василием Великим и Григорием Богословом явлься, восхваляти тя купно со онеми вся научил еси;
     Радуйся, славо Церкве вселенския.
     Радуйся, святителю великий Иоанне Златоусте.
Кондак 13
     О святителю великий Иоанне Златоусте! Призри с небесных высот на ны, долу поверженныя, и прием сие от любве нашея приносимое ти хваление, умоли Господа Бога, да излиет на ны благодать Свою, немощная врачующую, сущия во православии укрепит, отпадшия же от Церкве паки в лоно тоя приведет, благоутробием Своим оскудевающая восполняя, и всех сподобит с тобою и всеми святыми пети Ему во веки: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й
*

Мозаика Киевского Собора Святой Софии XI в.
  *
Молитва святителю Иоанну Златоустому, архиепископу Константина града
 
  О святителю великий Иоанне Златоусте! 
Многая и различная дарования от Господа приял еси и, яко раб благий и верный, вся данныя тебе таланты добре умножил еси: сего ради воистину вселенский учитель был еси, яко всяк возраст и всяко звание от тебе поучается. Ты еси отроком — послушания образ, юным — целомудрия светило, мужем — трудолюбия наставник, старым — незлобия учитель, иноком — воздержания правило, молящимся — вождь от Бога вдохновенный, мудрости ищущим — ума просветитель, витиям доброглаголивым — слова живаго источник неисчерпаемый, благотворящим — милосердия звезда, начальствующим — правления мудраго образ, правды ревнителем — дерзновения вдохновитель, правды ради гонимым — терпения наставник: всем вся был еси, да всяко некия спасеши. Над всеми же сими стяжал еси любовь, яже есть соуз совершенства, и тою, яко силою Божественною, вся дарования во единем лице твоем во едино совокупил еси, и туюжде любовь, разделенная примиряющую, в толковании словес апостольских всем верным проповедал еси. Мы же грешнии, по единому кийждо свое дарование имуще, единения духа в союзе мира не имамы, бываем тщеславни, друг друга раздражающе, друг другу завидяще: сего ради дарования наша разделенная не в мир и спасение, но во вражду и осуждение нам являются. Темже к тебе, святителю Божий, припадаем, раздором обуреваеми, и в сокрушении сердца просим: молитвами твоими, отжени от сердец наших всяку гордость и зависть, нас разделяющия, да во мнозех удех едино тело церковное будет, да по словеси твоему молитвенному возлюбим друг друга и единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную, ныне и присно и во веки веков.
Аминь.
*
*
Тропарь святому Иоанну Златоустому

Тропарь, глас 8:
     Уст твоих якоже светлость огня возсиявши благодать, вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиренномудрия показа. Но твоими словесы наказуя, отче Иоанне Златоусте, моли Слова Христа Бога, спастися душам нашым.
Кондак, глас 1 (перенесение мощей):
     Возвеселися таинственно честная Церковь, возвращением честных твоих мощей, и сия сокрывши яко злато многоценное, поющым тя неоскудно подавает молитвами твоими исцелений благодать, Иоанне Златоусте.
Кондак, глас 6:
     От небес приял еси Божественную благодать, и твоими устнами вся учиши покланятися в Троице Единому Богу, Иоанне Златоусте, всеблаженне преподобне, достойно хвалим тя: еси бо наставник, яко Божественная являя.
Величание
     Величаем тя, святителю отче Иоанне, и чтим святую память твою: ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.
*

Иоанн Богослов в молчании. Нектарий Кулюксин. Мастерская Кирилло-Белозерского монастыря. 1679. Государственный Эрмитаж
Икона происходит из церкви Троицы села Ненокса Беломорского района Архангельской области. (Икона была вложена в эту церковь автором иконы Нектарием Кулюксиным).
*

Ἀπολυτίκιον  Ἦχος πλ. δ’.
Ἡ τοῦ στόματός σου καθάπερ πυρσὸς, ἐκλάμψασα χάρις τὴν οἰκουμένην ἐφώτισεν, ἀφιλαργυρίας τῷ κόσμῳ θησαυροὺς ἐναπέθετο, τὸ ὕψος ἡμῖν τῆς ταπεινοφροσύνης ὑπέδειξεν. Ἀλλὰ σοῖς λόγοις παιδεύων, Πάτερ, Ἰωάννη Χρυσόστομε, πρέσβευε τῷ Λόγῳ Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Ἔτερον Ἀπολυτίκιον τῆς ἀνακομιδής. Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ὡς πλοῦτον οὐράνιον, ἐκ τῶν Κομάνων ποτέ, τὴν θήκην μετήγαγον, τοῦ σοῦ λειψάνου σοφέ, πρὸς πόλιν βασίλειον· ταύτης οὖν ἐκτελοῦντες, τὴν ἀνάμνησιν πόθῳ, μέλπομεν Ἱεράρχα, τὴν δοθεῖσάν σοι χάριν, δι’ ἧς ἡμᾶς ῥυθμίζεις, Ἰωάννη Χρυσόστομε.
Κοντάκιον. Ἦχος α’. Χορὸς Ἀγγελικός.
Εὐφράνθη μυστικῶς, ἡ σεπτὴ Ἐκκλησία, τῇ ἀνακομιδῇ, τοῦ σεπτοῦ σου λειψάνου, καὶ τοῦτο κατακρύψασα, ὡς χρυσίον πολύτιμον, τοῖς ὑμνοῦσί σε, ἀδιαλείπτως παρέχει, ταῖς πρεσβείαις σου, τῶν ἰαμάτων τὴν χάριν, Ἰωάννη Χρυσόστομε.
Μεγαλυνάριον.
Ἤκεν ἐκ Κομάνων λαμπροφανῶς, τὸ σεπτόν σου σκῆνος, ὡς ἑστία ἁγιασμοῦ, τέρπον καὶ πλουτίζον, χαρίτων χρυσουργίᾳ, τὴν Ἐκκλησίαν πᾶσαν, Πάτερ Χρυσόστομε.
*

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος πλ. δ’.
Ἡ τοῦ στόματός σου καθάπερ πυρςὸς, ἐκλάμψασα χάρις, τὴν οἰκουμένην ἐφώτισεν· ἀφιλαργυρίας τῷ κόσμῳ, θησαυροὺς ἐναπέθετο· τὸ ὕψος ἡμῖν τῆς ταπεινοφροσύνης ὑπέδειξεν. Ἀλλὰ σοῖς λόγοις παιδεύων, Πάτερ Ἰωάννη Χρυσόστομε, πρέσβευε τῷ Λόγῳ Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον. Ἦχς γ’. Θείας πίστεως.
Στόμα πάγχρυσον, τῆς Ἐκκλησίας, ῥήτωρ ἔνθεος, τῆς εὐσεβείας, ἀνεδείχθης Ἰωάννη Χρυσόστομε· καταυγασθεὶς γὰρ τῇ αἴγλῃ τοῦ Πνεύματος, λόγους ζωῆς ἀναβλύζεις τοῖς πέρασι. Πάτερ Ὅσιε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.
Κοντάκιον. Ἦχος πλ. β’. Τὴν ὑπὲρ ἡμῶν.

Ἐκ τῶν οὐρανῶν, ἐδέξω τὴν θείαν χάριν, καὶ διὰ τῶν σῶν, χειλέων πάντας διδάσκεις, προσκυνεῖν ἐν Τριάδι, τὸν ἕνα Θεόν, Ἰωάννη Χρυσόστομε, παμμακάριστε Ὅσιε, ἐπαξίως εὐφημοῦμέν σε· ὑπάρχεις γὰρ καθηγητής, ὡς τὰ θεῖα σαφῶν.
Ἕτερον Κοντάκιον. Ἦχος πλ. δ’. Τῇ ὑπερμάχῳ.
Τὸν ποταμὸν τῆς Ἐκκλησίας τὸν χρυσόρρειθρον
Καὶ εὐσεβείας τὴν κιθάραν τὴν χρυσόφθογγον
Τὸν Χρυσόστομον αἰνέσωμεν Ἰωάννην·
Χρυσουργίᾳ γὰρ τοῦ λόγου κατεχρύσωσε
Τὰς καρδίας τῶν πιστῶν καὶ τὰ νοήματα·
Τούτῳ λέγοντες, χαῖρε θεῖε Χρυσόστομε.
Μεγαλυνάριον.

Χαίροις ὁ χρυσόρρειθρος ποταμός, ὁ τὴν οἰκουμένην, καταρδεύων νᾶμα χρυσοῦν· χαίροις ὁ τὴν γλῶτταν, χρυσοῦς καὶ τὴν καρδίαν, Χρυσόστομε τρισμάκαρ, Πατριαρχῶν ἡ κρηπίς.
*

Иоанн Златоуст, икона, Византия, кон. 14 - нач. 15 вв.
 *

Молитвы
Святителю Иоанну Златоусту


Молятся о просвещении разума, духовной грамоте, и о помощи в трудную минуту, в отчаянии, а так же просят благополучия в браке

МОЛИТВА ПЕРВАЯ

О, святителю великий Иоанне Златоусте! 
Ты многая и различная дарования от Господа приял еси, и яко раб благий и верный, вся данныя тебе таланты добре умножил еси: сего ради воистинну вселенский учитель был еси, яко всяк возраст и всяко звание от тебе получается. Се бо отроком послушания образ явился еси, юным целомудрия светило, мужем трудолюбия наставник, старым незлобия учитель, иноком воздержания правило, молящимся вождь от Бога вдохновенный, мудрости ищущим ума просветитель, ветиям доброглаголивым слова живаго источник неисчерпаемый, благотворящим милосердия звезда, начальствующим правления мудрого образ, правды ревнителям дерзновения вдохновитель, правды ради гонимым терпения наставник: всем вся был еси, да всяко некия спасаеши.
Над всеми же сии стяжал еси любовь, яже есть соус совершенства, и тою, яко силою Божественною, вся дарования в души твоей во едино совокупил еси, и туюдже любовь, разделенная примиряющую, в толковании словес апостольских всем верным проповедал еси. Мы же грешнии, по единому кийиждо свое дарование имуще, единения душа и союз мира не имамы, но бываем тщеславии, друг друга раздражающе, друг другу завидя ще: сего ради дарования наша разделенная не в мир и спасение, но во вражду и осуждение нам преложишася. Тем же к тебе, святителю Божий, припадаем, раздором обуреваеми, и в сокрушении сердца просим: молитвами твоими отжени от сердец наших всяку горесть и зависть, нас разделяющия, да во мнозех удех едино тело церковное невозбранно пребудем, да по словеси твоему молитвенному возлюбим друг друга. 
Аминь
*

Св. Иоанн Златоуст. XIV в-19
*

МОЛИТВА ВТОРАЯ

О святителю великий Иоанне Златоусте!
Многая и различная дарования от Господа приял еси и, яко раб благий и верный, вся данныя тебе таланты добре умножил еси, сего ради воистину вселенский учитель был еси, яко всяк возраст и всяко звание от тебе поучается.
Мы же, грешнии (имена), по единому кийждо свое дарование имуще, единения духа в союзе мира не имамы, но бываем тщеславни, друг друга раздражающе, друг другу завидяще; сего ради дарования наша разделенная не в мир и спасение, но во вражду и осуждение нам являются. Темже к тебе, святителю Божий, припадаем, раздором обуреваеми, и в сокрушении сердца просим: молитвами твоими отжени от сердец наших всяку злобу, недоброжелательство, гордость и зависть, нас разделяющия, да во мнозех удех едино тело церковное невозбранно пребудем, да по словеси твоему молитвенному возлюбим друг друга и единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную, ныне и присно, и во веки веков.
Аминь.
Тропарь, глас 8
Уст твоих якоже светлость огня возсиявши благодать, вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиренномудрия показа. Но твоими словесы наказуя, отче Иоанне Златоусте, моли Слова Христа Бога, спастися душам нашим.
Кондак, глас 6
От небес приял еси Божественную благодать и твоими устнами вся учиши покланятися в Троице Единому Богу, Иоанне Златоусте, всеблаженне преподобне, достойно хвалим тя: еси бо наставник, яко божественная являя. Величание Величаем тя, святителю отче Иоанне, и чтим святую память твою: ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.
*

 *

Молитва

О святителю великий Иоанне Златоусте!
Многая и различная дарования от Господа приял еси и, яко раб благий и верный, вся данная тебе таланты добре умножил еси: сего ради воистинну вселенский учитель был еси, яко всяк возраст и всяко знание от тебе поучается.
Ты еси отроком - послушания образ, юным - целомудрия светило, мужем - трудолюбия наставник, старым - незлобия учитель, иноком - воздержания правило, молящимся - вождь от Бога вдохновенный, мудрости ищущим - ума просветитель, витиям доброглаголивым - слова живаго источник неисчерпаемый, благотворящим - милосердия звезда, начальствующим правления мудраго образ, правды ревнителям - дерзновения вдохновитель, правды ради гонимым - терпения наставник: всем вся был еси, да всяко некия спасеши. Над всеми же сими стяжал еси любовь, яже есть соуз совершенства, и тою, яко силою Божественною, вся дарования во единем лице твоем воедино совокупил еси, и туюжде любовь, разделенная примиряющую, в толковании словес апостольских всем верным проповедал еси. Мы же грешнии, по единому кийждо свое дарование имуще, единения духа в союзе мира не имамы, бываем тщеславни, друг друга раздражающе, друг другу завидяще: сего ради дарования наша разделенная не в мир и спасение, но во вражду и осуждение нам являются. Темже к тебе, святителю Божий, припадаем, раздором обуреваеми, и в сокрушении сердца просим: молитвами твоими отжени от сердец наших всякую гордость и зависть, нас раздирающия, да во мнозех удех едино тело церковное будем, да по словеси твоему молитвенному возлюбим друг друга и единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную, ныне и присно и во веки веков.
Аминь.
Тропарь святителю Иоанну Златоусту, глас 8-й:
Уст твоих, якоже светлость огня возсиявши, благодать вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиренномудрия показа. Но, твоими словесы наказуя, отче Иоанне Златоусте, моли Слова Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак, глас 6-й:
От Небес приял еси Божественную благодать и твоими устнами вся учиши покланятися в Троице Единому Богу, Иоанне Златоусте всеблаженне, преподобне, достойно хвалим тя: еси бо наставник, яко Божественная являя.
Кондак в день перенесения мощей святителя Иоанна Златоуста (27 января/9 февраля), глас 1-й:
Возвеселися таинственно честная Церковь возвращением честных твоих мощей и, сия сокрывши яко злато многоцветное, поющим тя неоскудно подавает молитвами твоими исцелений благодать, Иоанне Златоусте.
Текст приводится по изданию: Целебный календарь на 2003 год. М.: Благо, 2002. С. 340-341, 46
*

Святитель Иоанн Златоуст
*

Молитва святого Иоанна Златоустого о даровании разумения

Дай, Господи, сейчас моему недостоинству также благодать разумения, чтобы распознавать приятное для Тебя, а для меня полезное, и не только распознавать, а и совершать; чтобы не увлекаться и не прилепляться к пустому, чтобы сострадать страдающим и снисходить к грешникам.
*
Святой Иоанн Златоуст. Византийская мозаика
Святитель Иоанн Златоуст
Святитель Иоанн Златоуст
Крит, XVII век, дерево, темпера, 20,2 х 17 см
Изображение Иоанна Златоуста с тонзурой хорошо известно в искусстве Крита XVI - XVII вв. Сухость, измельченность форм заставляет отнести икону к XVII в. Этому времени соответствует и орнамент нимба: характер рисунка лозы с развернутыми листьями и техника его исполнения (плотное заполнение фона точками от пуансона).
Государственный Исторический музей, Москва

Ιωάννης ο Χρυσόστομος;
Ιωάννης ο Χρυσόστομος; (Иоанн Златоуст)

Святитель Иоанн Златоуст
Греция, Афон, монастырь Ватопед, XIV век ,  мозаика, 18х13см
Изображение Иоанна Златоуста с тонзурой хорошо известно в искусстве Крита XVI - XVII вв. Сухость, измельченность форм заставляет отнести икону к XVII в. Этому времени соответствует и орнамент нимба: характер рисунка лозы с развернутыми листьями и техника его исполнения (плотное заполнение фона точками от пуансона).
Государственный Исторический музей, Москва
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως

Служба отцов (фрагмент) Фреска. Сербия (Студеница). 1209 г.

Ιωάννης ο Χρυσόστομος;
Андрей Рублев, Даниил Черный и мастерская — Иоанн Златоуст.
Третьяковская галерея, Москва

Ιωάννης ο Χρυσόστομος; (Иоанн Златоуст)

Минея - Ноябрь (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.

Иоанн Златоуст (миниатюра XIII века)




Свт. Иоанн. Икона. Византия. X в. Ватикан.
 --
Икона сятителя Иоанна Златоуста в житии. Середина XVI века. Происходит из Феодоровского собора Феодоровского женского монастыря в Переславле-Залесском. Собрание Переславского музея.
Свт. Иоанн Златоуст с житием. Икона. Средняя Русь. Середина XVI века. 146 х 115. Из Федоровского собора Федоровского монастыря Переславля - Залесского. С 1926 в ПЗИХМЗ. Переславль - Залесский.
Иоанн Златоуст, с житием.
XIX век. Палех. Дерево, левкас, темпера. 131,1х73 см.
Фигура святого плотно вписана в средник. Над нею - Троица Новозаветная, в силах. Позем с круглящимся горизонтом - деталь, популярная в конце XVII и в XVIII в. В клеймах подробно представлено житие святителя. Икона принадлежит к числу лучших памятников палехской живописи XIX в., уникальна по иконографическому интересу.
Икона сятителя Иоанна Златоуста в житии.
Середина XVI века.  из Феодоровского собора.  Переславского музея.
Святитель Иоанн Златоуст
Святитель Иоанн Златоуст с житием.
Ярославль. Конец XVII века. Иконописец: Круг С.С.
Холмогорца.
Икона "Св. Иоанн Златоуст".
Дерево, левкас, сусальное золото, темпера. 28х24. Ярославль, первая половина XIX в. Оклад - серебро, чеканка, золочение. Клейма (стоят на всех деталях ): мастера "АК" - Колотошин Алексей Федоров, золотого и серебряного дела мастер, 1842-1876 гг.; пробирного мастера "?.Л" над 184? г. ; 84 пробы и клеймо г. Ярославля.
На тыльной стороне помещена дарственная надпись с благословением от родителя дьякона Александра Федоровича (сыну) Федору Федорову, студенту Ярославской семинарии. Поступающему в дьяконы в Церковь Иоанна Златоуста в Коровинской слободе. В 1826 г. иконой благословляли, а в 1842 г. икона была поновлена и для нее был сооружен серебряный оклад.
Святитель Иоанн Златоус
Вторая половина XV в. Новгород, северная провинция. 69 х 49,5. Доска сосновая, паволока, левкас, темпера. Из Введенской церкви д. Кузьмине (1858 г.) на Княжострове Приморского района Архангельской области. Реставраторы Г. В. Цируль, А. Н. Овчинников (Москва, 1967). 851-држ АОМИИ
На иконе святой представлен в рост, фронтально, в святительских одеждах. Руки Иоанна Златоуста разведены в стороны. Правая рука в благословляющем жесте. На левой - светло-зеленый плат и книга. Фон - киноварный, позем - темно-зеленый, в два тона. Основные средства художественной выразительности иконописца - линия, силуэт, лаконичные цветовые плоскости. По мнению исследователей, некоторые особенности сближают эту икону с живописными произведениями Великого Новгорода (в частности, контрастное сочетание красного и изумрудно-зеленого цветов, плоскостность). Однако тонкослойная мягкая манера письма, мелкие черты лика, присущие образу, позволяют считать его произведением северной новгородской провинции. Икона была заброшена на чердаке церкви, расположенной на островове в устье Северной Двины.
Святитель Иоанн Златоуст
Начало ХХ века, дерево, левкас, золочение, масло, темпера, 18,0 х 14,5 см
 -




Иоанн Златоуст
Иоанн Златоуст
Св. Иоан Златоуст

Андрей Рублев, Даниил Черный и мастерская — Иоанн Златоуст.
Третьяковская галерея, Москва
Иоанн Златоуст (миниатюра XIII века)
Святитель Иоанн Златоуст
Василий Великий и Иоанн Златоуст
Примечание: Мозаика. Палатинская капелла в Палермо. XIIв.

Собор Вселенских святителей
Примечание: Псков. Середина XVI века. Дерево, левкас, темпера, басма. На иконе изображены святители: Василий Великий, архиепископ Кесарии Капподакийской, Григорий Богослов, архиепископ Константинопольский и Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский. В 1084 году митрополит Евхаитский Иоанн установил общий день празднования их памяти - 30 января. Собор вселенских учителей и святителей как особый иконографический извод получает распространение на Руси с конца XV века.
Василий Великий, Иоанн Златоуст и Григорий Богослов
Примечание: Современная греческая икона.
Три святителя
Димитрий Солунский, Мартирий Зеленецкий и Иоанн Златоуст
Икона Святителей Вселенских – Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоуста в храме Живоначальной Троицы в Листах города Москвы.
Три святителя
Три святителя
Вселенские учители. Икона. Византия. XIV в. Византийский музей. Афины.
--
Избранные святые: Параскева Пятница Григорий Богослов, Иоанн Златоуст, Василий Великий. XV век. Псков.
Собрание Государственной Третьяковской галереи.
Православные епископы
Ιωάννης ο Χρυσόστομος;

Перенесение мощей Иоанна Златоуста в Константинополь в храм святых Апостолов. Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г.
Ватиканская библиотека. Рим.
Ιωάννης ο Χρυσόστομος;
--
"Спор отцов церкви о христианском догмате непорочного зачатия". Гвидо Рени Ок.1625г.
Сюжет эрмитажной картины связан с активизацией деятельности католической церкви в XVII столетии. Догмат о непорочном зачатии был выдвинут в IV в. отцами церкви, но официально утвержден лишь буллой папы Пия XII в середине XX в. Рени изображает явление Девы Марии погруженным в благочестивые размышления отцам церкви. На первом плане показаны святые Иероним и Августин, за ними Амвросий Медиоланский, Василий Великий, Григорий Назианзин и Иоанн Златоуст. В их образах художник воплощает представление о благородной и мудрой старости.
" Проповедь в селе" В.Г.Перов.1862
" Старался показать степень действий одной из проповедей Иоанна Златоуста на различные характеры - на бедность и богатство, на юность и старчество. Хотел выразить двойное понимание ее. Бедные слушают с упованием... богач заснул в креслах, пользуясь правом сидеть в церкви, в известных случаях данным по преданию от св. апостолов, а его жена занимается светским разговором. Священник указывает одной рукой на небо, обещает надежду одним, другою рукой указывая на богача, говорит о наказании, ожидающем злых...". В.Перов
"Иоанн Хризостом (св. Иоанн Златоуст) и царица Евдоксия" Лоран
"Иов и его друзья".Репин И.Е. 1869
“Подлинно, нет несчастия человеческого, которого не перенес бы этот муж, твердейший всякого адаманта, испытавший вдруг и голод, и бедность, и болезни, и потерю детей, и лишение такого богатства; и затем, испытав коварство от жены (от ближних своих), оскорбления от друзей, нападения от рабов. Во всем оказался он тверже всякого камня, и притом до закона и благодати”. Cвятитель Иоанн Златоуст


***

Комментариев нет:

Отправить комментарий

БЛАГОДАРЮ ЗА ВНИМАНИЕ!
Заходите еще.